Statut Studenckiego Koła Naukowego Archiwistów z 10 marca 1998 r.
1. Studenckie Koło Naukowe Archiwistów, nazywane dalej Kołem, jest stowarzyszeniem studenckim działającym pod merytoryczną opieką nauczycieli akademickich Instytutu Historii i Archiwistyki UMK.
2. Siedzibą Koła jest Instytut Historii i Archiwistyki Wydziału Nauk Historycznych UMK.
3. Celem działalności Koła jest:
1) rozszerzanie wiedzy z zakresu archiwistyki poprzez objazdy, spotkania itp.,
2) współpraca z innymi organizacjami i instytucjami związanymi z archiwami i archiwistyką,
3) współpraca z innymi Kołami studenckimi UMK i innych uczelni,
4) zgłaszanie zmiany w programie studiów,
5) udział w życiu uczelni, wydziału i instytutu.
4. Członkiem Koła może być student, absolwent lub nauczyciel akademicki Instytutu Historii i Archiwistyki, który:
1) zgłosi chęć wstąpienia do Koła,
2) będzie brać czynny udział w pracach Koła,
3) regularnie opłaci składki w terminie miesiąca od pierwszego zebrania Koła w semestrze.
5. Organami Koła są:
1) Walne Zgromadzenie,
2) Zarząd Koła,
3) Komisja Rewizyjna.
6. Walne zgromadzenie składa się ze wszystkich członków Koła i zwoływane przez Zarząd Koła co najmniej dwa razy w roku. W wyjątkowych sytuacjach może być zwołane na wniosek 25 % członków Koła.
7. Walnemu Zgromadzeniu przysługują następujące uprawnienia:
1) podejmowanie uchwał (bezwzględną większością)
2) ustalanie wielkości semestralnej składki, bądź jej zmiana,
3) dysponowanie funduszami Koła,
4) wybór i odwoływanie członków Zarządu Koła,
5) wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej,
6) dokonywanie zmian w Statucie Koła 8. Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w obecności co najmniej 50 % członków Koła. W razie braku quorum, zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w drugim terminie, w którym nie jest wymagana liczba 50 % członków.
9. Zarząd Koła składa się z 4-5 członków wybieranych w głosowaniu jawnym przez Walne Zgromadzenie. Członkowie Zarządu rozdzielają pomiędzy sobą funkcje: Prezesa, Pisarza, Podskarbiego, Bibliotekarza, i ewentualnie Wiceprezesa.
10. Prawo zgłaszania kandydatów do Zarządu przysługuje wszystkim członkom Koła.
11. Kadencja Zarządu trwa dwa lata.
12. Zarząd jest zobowiązany przed upływem kadencji do zorganizowania nowych wyborów w terminie trzech tygodni przed upływem kadencji.
13. Zarząd zbiera się na wniosek Prezesa Koła, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
14. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 50 % członków Zarządu. W razie równowagi głosów decyduje głos Prezesa.
15. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1) prowadzenie i koordynowanie prac Koła,
2) dysponowanie funduszami Koła,
3) występowanie w imieniu Koła do władz uczelni bądź innych organizacji,
4) zwoływanie Walnego Zgromadzenia.
16. Do kompetencji Prezesa Koła należy:
1) zwoływanie posiedzeń Zarządu, prowadzenie jego obrad,
2) przewodniczenie obradom Walnego Zgromadzenia,
3) koordynowanie prac Zarządu.
17. Pisarz Koła i Wiceprezes wspierają Prezesa w jego statutowej działalności i zastępują go podczas jego nieobecności.
18. Pisarz Koła prowadzi kancelarię Koła. Do jego obowiązków kancelaryjnych należy zwłaszcza sporządzanie protokołów Walnych Zgromadzeń, zebrań członków i posiedzeń Zarządu, prowadzenie korespondencji Koła i opieka nad pieczęciami Koła.
19. Podskarbi zbiera składki w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie, opiekuje się funduszami Koła i dysponuje pieniędzmi zgodnie z decyzjami władz Koła. Podskarbi zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji finansowej.
20. Bibliotekarz opiekuje się biblioteką Koła, prowadzi katalog zbiorów i ewidencję wypożyczeń, dysponuje pieczęcią biblioteki. Bibliotekarz Koła ma prawo do zakupów książek na zasadach uchwalanych przez Walne Zgromadzenie.
21. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków Koła wybranych przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów na dwuletnia kadencję.
22. Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej i Zarządu Koła.
23. Komisja Rewizyjna czuwa nad przestrzeganiem Statutu i prawidłowym dysponowaniem finansami Koła. Ponadto uprawniona jest do:
1) wglądu we wszystkie dokumenty, nie tylko finansowe, dotyczące działalności Koła,
2) okresowego, raz w roku, zapoznania się z działalnością Koła,
3) wnioskowanie o usunięcie członka Zarządu, przedstawiając uzasadniony wniosek,
4) składania wniosku o absolutorium dla Zarządu.
24. Finansowania działalności Koła:
1) ze składek członkowskich oraz otrzymanych dotacji,
2) innych źródeł, np. darowizn, dofinansowania przez Instytut Historii i Archiwistyki lub inne organizacje.
25. Wszelkie zmiany w Statucie, jak również rozwiązanie Koła podjęte muszą być uchwałą Walnego Zgromadzenia, podjętą przez co najmniej 50 % + 1 członków Koła lub uzasadnioną decyzją Rektora UMK.
26. O rozwiązaniu Koła bądź zmianie statutu Zarząd jest zobowiązany w terminie 7 dni poinformować pisemnie władze UMK.
27. W przypadku rozwiązania Koła jego majątek przekazany zostanie UMK.
28. Statut został uchwalony przez Walne Zgromadzenie w dniu 10.03.1998 roku.